torsdagen den 29:e mars 2012

Drick mycket vatten!

Visste du att törst och hunger ofta förväxlas? Ibland är det helt enkelt vätska du behöver när du känner dig hungrig. Detta kan man naturligtvis förebygga genom att dricka mycket vatten under dagen. Ha alltid en flaska vatten vid din arbetsplats så glömmer du inte bort att dricka!

Det är viktigt att betona att det är just vatten som gäller. Du ska absolut inte dricka läsk eller något annat sötat, som till exempel saft. Det har motsatt verkan och gör bara att du blir ännu mer törstig.

Ett annat bra sätt att få i sig mycket vätska är att äta mat som innehåller mycket vatten. Många grönsaker och frukter innehåller mer än 90 procent vatten och hjälper då alltså till att både dämpa hungern och släcka törsten.

Ett tips kan vara att fylla på några flaskor med vatten och lägga i kylskåpet. Det blir faktiskt mycket godare än att bara dricka vatten direkt från kranen. Man kan också ta en kanna med vatten och lägga i en skiva citron eller några gurkskivor. Det bidrar till en bra fräschör och gör att du faktiskt får vatten med lite smak, utan att för dens skull tillsätta något socker.

Du blir också piggare om dina vätskereserver är fyllda. Kroppen behöver vatten för att fungera på bästa sätt och om du blir uttorkad får du svårare att prestera, både på jobbet och framför allt när du idrottar.

söndagen den 25:e mars 2012

Grötdags!

I min jakt på den perfekta kosten har jag kommit i kontakt med något som heter mättnadsindex. Det innebär att man rangordnar mat efter hur mätt man blir på den i förhållande till hur många kalorier den innehåller.

Nyckeln är att äta mat som gör att man håller sig mätt länge. Exempelvis är apelsin och äpple betydligt bättre frukter än banan att äta eftersom de har ett högre mättnadsindex. Man står sig helt enkelt längre innan hungern kommer tillbaka.

Kungen av mättande mat är havregrynsgröt. Om man äter en tallrik gröt till frukost behåller man mättnadskänslan väldigt länge och det är naturligtvis bra om man vill undvika att stoppa i sig massa onödigt under förmiddagen. Jag är långt ifrån en morgonmänniska och har vanligtvis lite svårt att stoppa i mig en massa mat till frukost, men jag ska ge det en ärlig chans.

Jag ska fortsätta fördjupa i det här med mättnadsindex och lär återkomma med fler inlägg på samma tema i den här bloggen.

onsdagen den 21:e mars 2012

Göra en egen kokbok?

Jag har en tid funderat på att göra min egen kokbok. Inte för att sälja eller så utan för att på ett enkelt och bra sätt samla mina bästa recept. Jag har funderat på om man kan göra den som en fotobok. Sätta ihop den själv med något verktyg som fotofirmorna erbjuder och sedan skicka in den för "framkallning"? Jag tror det kan funka bra om man bara vill göra något enstaka exemplar, men det blir naturligtvis dyrt om man vill göra en större upplaga.

Man kan naturligtvis ta kontakt med ett tryckeri och be dem räkna på vad det skulle kosta att trycka upp ett antal. Ofta gäller blir det väldigt dyrt vid små upplagor på ett tryckeri, men kanske skulle man kunna tänka sig någon digitalprint-variant. Jag tror kvaliteten skulle bli godtagbar.

Branschen är så klart stentuff, men det vore ändå roligt att försöka ge sig på att sälja sin kokbok. Knepet är nog att göra en extremt nischad kokbok med en speciell typ av recept. En allmän bok med bara goda maträtter i kommer att aldrig att sälja. Det finns helt enkelt för många redan och alla har redan en som de använder. Nej, det gäller i stället att hitta på något som inte finns i varje mans hem.

Givetvis tänker jag ha någon form av hälsoprofil på mina recept. Gott, nyttigt och snabblagat känns lite som min grej, även om jag naturligtvis inser att det inte är något unikt koncept på något sätt. Jag tänker lite så här just nu:

  • Snygga bilder
  • Kanske 50 olika recept
  • Tydlig kalorimärkning på alla recept
  • Det får ta max 20 minuter att laga varje rätt
  • De ska inte innehålla massa konstiga råvaror, utan bara sådant som finns i vanliga butiker
  • Naturliga råvaror och inga E621-liknande ämnen...
  • Jag kommer ta hjälp av en reklambyrå för att göra formen
  • Jag tänker inte gå via något bokförlag utan bara ge ut den själv
  • Jag ska ha en smart finansieringsplan som gör att riskerna minimeras. Jag vill kunna börja med en väldigt liten upplaga. Kanske kan man ha annonser i boken?

Ja, det var lite lösa tankar. Vi får se om jag gör verklighet av mina idéer. Det vore onekligen ganska kul. Problemet blir väl att hitta på alla dessa recept. Man kan ju inte gärna googla runt och stjäla på nätet liksom. Det ska vara unika recept. Vid närmare eftertanke kanske man ska göra en receptsajt istället? I så fall kan ju kokboken bli steg 2, om sajten skulle bli populär.

torsdagen den 15:e mars 2012

Viktväktarmat

Jag har vid ett par tillfällen testat att köpa produkter från Viktväktarna. Jag alltid varit lite skeptisk till hela deras upplägg och jag har fått intrycket av de mest är ute efter att tjäna pengar på folks komplex och viktbekymmer. Om det är så eller inte har egentligen ingen aning om, och tänker därför inte gräva ner mig djupare i det resonemanget just nu.

De produkterna som jag har testat är bland annat en grönsakssoppa på konservburk som faktiskt var helt OK. Just nu minns jag inte hur mycket kalorier den innehåll, men jag minns dock mycket tydligt att den smakade väldigt bra. Det var också kanska gott om "innehåll" i soppan, och inte bara en massa tomatsås. Vad den kostade minns jag inte heller, men tror inte att det var speciellt dyrt. Åt en burk på 300 g (tror jag) och ett knäckebröd till lunch och stod mig ganska bra på det.

Den andra produkten jag har testat är en av viktväktarnas färdigrätter. Det var Moussaka (stavas det så?), en vegetarisk rätt som innehåller potatis, bönor och lite annat smått och gott. Just den här färdigrätten innehåller 270 kcal, vilket är ganska lagom för en lätt lunch. Givetvis kan man komplettera med färska grönsaker och annat, men lite av syftety med en färdigrätt är ju att det ska vara smidigt. In i micron bara och sen ska det vara klart!

I de butiker jag har kollat så finns det ett antal varianter av färdigrätter. Alla förpackningar är prydligt märka med kalori- och näringsinnehåll. Dessutom kan man se hur många points rätten innehåller. Points är ju viktväktarnas egna system för att hålla koll på hur mycket man äter. Moussakan innehöll 7 points om någon vill veta. För mig är det bara en siffra, för jag har ingen aning om hur viktväktarsystemet funkar, och har inga planer på att ta reda på det heller :)



söndagen den 11:e mars 2012

Chili con Carne!

I dag har jag lagat en mina absoluta favoriter igen. Sedan jag hittade receptet tror jag att jag har lagat det här fem gånger. Det är så enkelt att göra och det är verkligen gott, samtidigt som det inte är någon kaloribomb.

Chili con Carne - gott, nyttigt och superenkelt att laga.
Visst ser det gott ut? Jag kan försäkra er om att det verkligen smakar bra. Är du nyfiken på receptet så hittar du det här.

torsdagen den 8:e mars 2012

Skippa måltidsersättning!

Att äta så kallad måltidsersättning istället för riktig, naturlig mat är en dålig idé. Jag skulle vilja hävda att de här produkterna är en ren bluff, och om du förväntar dig att gå ner i vikt med hjälp av dem lär du bli besviken.

Först och främst: Ät mat som är naturlig. Allt som känns konstgjort är förmodligen det också och det är självklart så att kroppen har svårare att ta hand om konstgjorda produkter och ämnen. Håll dig till en naturlig och välbalanserad kost så mår du bättre och förutsättningarna för att lyckas med din viktminskning blir betydligt bättre.

Väldigt många människor vill väldigt gärna gå ner i vikt. Därför drar viktminskningsbranschen till sig diverse skojare som vill profitera på våra dåliga samveten. Det senaste, och kanske allra mest puckade, jag hörde talas om var en dietspray. Det funkade som ett munspray som skulle göra att man inte kände sig hungrig. Man tar sig för pannan!

Det finns inga genvägar om man vill gå ner i vikt. Antingen minskar man på energiintaget eller också ökar man förbränningen genom att röra på sig. Det behövs ingen professor för att räkna ut det!

tisdagen den 6:e mars 2012

Lite crazy grejer från veckan som gått...

Fick tidigare idag ett nyhetsbrev från något spelbolag som redan nu lottade ut biljetter till fotbolls-VM. Jag tycker det låter väldigt konstigt, för det är ju två år kvar tills det är dags för VM. Troligtvis menade de EM som ju spelas senare i sommar. Funderade på att maila och fråga, men det blev aldrig av. Kanske skulle man delta i tävlingen istället. Skulle man vinna så får man ju se om det var EM eller VM i fotboll som man fick biljetter till :) Skulle vara sjukt nice om det var VM. Brasilien lockar ju lite mer än Ukraina om man säger så.

Har för övrigt åkt på den årliga omgången av benhinneinflammation. Jag börjar bli van vid det här laget för det har hänt varje vår de senaste tio åren tror jag (minst!). Problemet uppstår ofta när man börjar springa på hårda grusplaner och när man löptränar på asfalt. Det allra jobbigaste är att det ända som hjälper är att vila. Jag har testat alla tänkbara behandlingar, men inte hittat något som är effektivt. Smörjer man in skenbenen med tigerbalsam får man viss lindring, men en ganska kortvarig sådan. Har hört att man kan operera, men tror knappast att de fixar en plats i vårdkön för en medelmåttig lirare i division fem ;)

Tjisse, en av mina äldsta polare har gjort en idiotgrej. Han har gått och köpt en häst!! Det är nog det mest puckade han har gjort så länge jag har känt honom. Vad f-n ska han med en häst till?? Han kan inte rida (vad jag vet i alla fall) och han har ingenstans att ha den. Han har förvisso gjort en del konstiga saker tidigare (till exempel tandblekning på sin hamster ;)), men frågan är om inte detta tar priset. Han säger att han ska ha den i garaget, men jag tror inte ens att det är lagligt? Dessutom producerar en sån där kuse ganska stora mängder gödsel och vad han ska göra av det tror jag inte han har tänkt på. Det går ju knappast gräva ner i trädgårdslandet i längden.

Nä, nu hinner jag inte blogga mer idag. Ska ta bussen till Brickberga och hälsa på en polare. En riktigt polare. Inte en sån som springer och köper en häst så fort man vänder ryggen till :D.

Nu ska kåken fräschas upp!

Jag har tagit ett beslut. I dag faktiskt. Jag tänker äntligen ta tag med att renovera färdigt här hemma i kåken. Jag började ju med att byta fönster förra sommaren och jag ska nu se till att byta även de sista tre fönstren som vetter mot baksidan. Jag tänkte först bara måla i ordning de gamla, men jag har läst på lite om energivärden och sådant och beslutat mig för att faktiskt byta. Jag tror det kan vara en klok investering.

Jag ska också fixa till uteplatsen och jag har några riktigt coola idéer. Bland annat ska jag fälla in led-belysning i taket och det lär bli riktigt snyggt. Dessutom drar sådana lampor nästan ingen ström alls och är väldigt billiga i drift. Målet är den ska vara färdig till semestern. Den 1 juli ska vi grilla med jobbet hemma hos mig och då är tanken att den nya och uppfräschade uteplatsen ska invigas. Om jag inte hinner färdigt har jag lovat de andra på jobbet att jag ska hyra en festlokal (och stå för notan själv). Eftersom jag dessvärre inte är gjord av pengar så hoppas jag att det ska bli en bra morot som gör att jag blir färdig med altanen i tid ;)

Ofta tror jag det kan vara bra att till exempel slå vad med någon eller på något annat sätt hitta på någon kul twist som gör att man lägger ner lite extra energi på att bli färdig i tid. Det är så lätt hänt att man annars bara skjuter projekten framför sig. Jag tänker till exempel på förra året då jag inte fick på sommardäcken förrän långt in i maj ;) Jag sätter en hundring på att de ska vara på redan 1 april i år. Någon som vill sätta emot?

En dyrbar helg...

Den här helgen har jag lagt allt vad viktminskning och kalorikoll heter åt sidan och i stället bara fokuserat på att ha roligt och äta/dricka gott. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så tror jag det är viktigt att göra just så i bland - annars är det lätt hänt att hela tillvaron bara kretsar kring kalorier :)

Under helgen gick jag upp lite över två kilo, men det stör mig inte nämnvärt. Jag har nu bra redskap för att gå ner i vikt och jag vet att jag snart kommer att vara tillbaka på förra veckans viktnotering. Det är väldigt skönt att jag har kommit så här långt och jag känner att jag har lyckats med det som var mitt mål från början - att hitta en sund och bra livsstil som kan ge en stabil och långsiktig viktminskning över tid.

Det enda som smärtar mig lite för tillfället är jag inte hinner med att träna. Jobb och annat tar all kraft och just nu måste det få vara så. För tillfället motionerar jag ca 1 gång i veckan och det är egentligen alldeles för lite. Däremot är det bättre än inget och jag får helt enkelt välja att se det så just nu. Snart är det dock vår, dagarna blir lite längre och förhoppningsvis kan de också ge den energiboost som så väl behövs för att komma igång med träningen igen.

lördagen den 3:e mars 2012

Visst kan man unna sig något gott ibland :)

Även om man går på en ganska strikt diet och noggrant håller kontroll på hur mycket kalorier man äter så kan det vara skönt att ibland unna sig något extra gott. Det kan kännas både konstigt och ovant, men jag tror att det kan vara bra att ibland få gå ut på restaurang och äta buffé, eller laga något gott hemma och äta sig riktigt mät.

Hur skapar man sig då utrymme för dettta? Ja, svaret är ganska enkelt och stavas motion. Under en rask promenad i en timme kan räkna med att du förbränner ca 350 kalorier. Ger du dig ut och joggar så ökar förbränningen naturligtvis än mer. Här följer en lite tabell över hur mycket kalorier man förbränner när man tränar.

  • Badminton, 1 timme, 500 kalorier
  • Bodypump, 1 timme, 650 kalorier
  • Cykling i normalt tempo, 1 timme, 550 kalorier
  • Fotboll, 1 timme, 760 kalorier
  • Promenad, 1 timme, 350 kalorier
  • Jogging, 30 minuter, 300-500 kalorier beroende på tempo
  • Simning, 30 minuter, 300 kalorier
  • Längdskidåkning, 1 timme, 600 kalorier
  • Spinning, 30 minuter, 250 kalorier

I alla ovanstående motionsformer beror förbränningen på vilket tempo och intensitet du håller när du tränar. Värdena ovan kan du se som riktmärken.

Detta var dagens lilla tips från viktcoachen. Om du ska på kalas och du vet med dig att du inte kommer undan från att ta en tårtbit på 500 kalorier, ja då kan du kompensera för det genom en lång förmiddagspromenad. Smart och enkelt!

torsdagen den 1:e mars 2012

Rapport efter två månader

Jag började mitt viktminskningsprojekt den 1 januari i år och har nu alltså varit igång i två månader. När jag startade vägde jag 84,8 kg och när jag nu tittar på noteringen för den 29 februari så väger jag 78,2 kg. Jag har alltså med råge uppnått min målvikt som var satt till 80 kg. Den sammanlagda viktminskningen sedan start är alltså 6,6 kilo, ett resultat som jag är mycket nöjd med.

Som jag nämnt tidigare så kom det verkliga genombrottet när jag började räkna kalorier. I den första fasen la jag om min kost och började äta betydligt nyttigare saker. Dock åt jag fortfarande ganska stora mängder. En lunch kunde bestå av två kokta kycklingfiléer, en burk tonfisk, ett kokt ägg och en jäkla massa grönsaker. Idag äter jag så gott som alltid en lätt lunch på 200-400 kcal och äter även mellanmål. Upplägget är så här just nu:

  • Frukost (relativt lätt, ca 200 kcal)
  • Mellanmål (ca 100-150 kcal)
  • Lunch (200-400 kcal)
  • Mellanmål (100-150 kcal)
  • Middag (400-500 kcal)
  • Dessutom kompletterar jag med frukt och det sammanlagda energiintaget på vardagar brukar landa på 1200-1500 kcal/dygn. På helgerna unnar jag mig något mer, och för det mesta låter jag bli att räkna då. Man vill ju inte bli för fanatisk ;)

I början är det väldigt jobbigt att räkna kalorier. Man har ingen aning om vad saker och ting innehåller och man måste lusläsa förpackningarna och väga allt man stoppar i sig. Efter hand lär man sig dock hur mycket exempelvis 100 g är och då blir det inte alls lika jobbigt att hålla koll. Till min hjälp har jag dessutom iPhone-appen ShapeUp som är ett otroligt bra verktyg (rekommenderas!).

Just nu har jag ganska mycket på jobbet och annat som tar tid, vilket innebär att jag inte riktigt hinner motionera så mycket som jag egentligen skulle vilja. Det får man dock kompensera med att stoppa i sig lite mindre energi.

Jag tänker inte avsluta mitt projekt riktigt än utan kämpa på ett tag till. Jag har dock inga ambitioner att gå ner mer i vikt, men det skulle vara väldigt trevligt att kunna hålla sig på den här nivån. Vi får se hur det går och jag kommer fortsätta att rapportera här på bloggen för er som eventuellt är intresserade.

Jag har köpt en bok: Gott & lätt

Gott & lätt, 114 kr på Bokus.

Nyligen införskaffade jag en riktigt trevlig receptbok. Den heter Gott & lätt och innehåller smalmat från tidningen Allt om mat. Alla recept i boken innehåller under 450 kalorier per portion och även om man inte följer recepten slaviskt så kan man ändå få bra inspiration till att komponera ihop egna rätter.

Alla recepten är enkla att laga och ofta är det inte några specialråvaror utan det mesta som behövs har man ofta hemma. I boken finns det lite drygt 100 recept och jag kan faktiskt rekommendera den. Jag köpte den på ett erbjudande, men ordinarie pris är inte mer än ca 115 kr, vilken den är väl värd.

Just inspirationen är ofta det största hindret när man ska laga mat. Det onyttiga är ofta det enkla och vill man göra något som är nyttigt så krävs det ofta lite mer engagemang.

Den här boken kan vara en bra börja, och framför allt så lär man sig vad som är nyttigt. Med utgångspunkt av det kan man sedan laga egen bra, nyttig och kalorisnål mat!